Osoby, które ogrzewają mieszkanie lub dom gazem ziemnym mogą otrzymać zwrot podatku VAT od ceny gazu dostarczonego od dnia 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Refundacja podatku VAT przysługuje:
-
gospodarstwu domowemu, które jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje kocioł na paliwa gazowe,
-
źródło ogrzewania zostało wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków CEEB,
-
przeciętne miesięczne dochody, w przypadku gospodarstwa jednoosobowego, nie przekraczają 2100 zł, lub 1500 zł na osobę, w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
W przypadku wniosków złożonych:
-
od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r. obowiązuje dochód z 2021 r.
-
od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. dochód z 2022 r.
Dochody weryfikowane są jednorazowo, podczas złożenia 1-wszego wniosku o refundację.
Refundacja podatku Vat nie przysługuje, jeżeli:
- paliwo gazowe służy jedynie do gotowania lub podgrzewania wody użytkowej,
- zostało przekroczone kryterium dochodowe przypadające na członka gospodarstwa domowego,
- wnioskodawca nie jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, które dostarcza paliwa gazowe,
- kocioł zasilany paliwem gazowym nie został zgłoszony lub wpisany do CEEB,
- gospodarstwo domowe korzysta z miejskiej sieci ciepłowniczej lub kotła zasilanego LPG.
Jak otrzymać dodatek do gazu:
-
wnioski należy złożyć w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania,
-
wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT,
-
przyznanie refundacji nie wymaga wydania decyzji – informacja o rozstrzygnięciu sprawy zostanie przesłana na adres poczty elektronicznej zamieszczony we wniosku, a jeśli nie podają Państwo adresu email, będzie możliwość osobistego odebrania tej informacji w urzedzie,
-
wysokość refundacji będzie odpowiadała kwocie podatku VAT z opłaconej faktury załączonej do wniosku.
Sposób złożenia wniosku:
-
na piśmie:
Wzór wniosku jest dostępny w urzędach, ośrodkach pomocy społecznej oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska:
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r/.
-
za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/.
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne.
-
przy użyciu aplikacji mObywatel:
Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:
https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
Uwaga - poprawnie złożony wniosek powinien zawierać:
1) fakturę VAT - dokumentująca dostarczenie paliw gazowych (faktura rozliczeniowa); faktura z
zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT,
2) potwierdzenie opłacenia faktury VAT.
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
-
do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
-
po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 15 grudnia 2022r. o szczególnej ochronie odbiorców paliw gazowych w 2023r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. z 2022r. poz.2687)
Do pobrania: