Działy i biura

MOPS w Wodzisławiu Śląskim swoje zadania realizuje za pośrednictwem odpowiednich działów i komórek organizacyjnych, do których należą:

Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wodzisławiu Śląskim,
mgr Elwira Palarczyk,
 e-mail: e.palarczyk@mops.wodzislaw-slaski.pl

Sekretariat
telefon: 32 45 90 662,  e-mail: kancelaria@mops.wodzislaw-slaski.pl

DZIAŁ ORGANIZACYJNY

Dział realizuje następujące zadania:

  • bieżąca obsługa administracyjno-biurowa Dyrektora i Zastępcy Dyrektora MOPS,
  • obsługa poczty wychodzącej MOPS,
  • zapewnienie właściwego obiegu korespondencji oraz przepływu informacji w MOPS,
  • kierowanie klientów i osób zainteresowanych do rzeczowo właściwych komórek organizacyjnych MOPS,
  • zapewnienie prawidłowej organizacji spotkań i narad w MOPS,
  • przygotowanie i realizacja zadań inwestycyjnych,
  • prowadzenie kancelarii ogólnej w MOPS,
  • prowadzenie punktów informacyjnych w MOPS,
  • nadzór nad urządzeniami biurowymi,
  • dostarczanie materiałów biurowych,
  • realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych i Regulaminu udzielania zamówień publicznych w MOPS, przyjetego przez Dyrektora odrębnym zarządzeniem,
  • nadzór i kontorla nad realizacją sprawozdań merytorycznych,
  • prowadzenie magazynu depozytowego środków czystości oraz materiałów biurowych,
  • nadzór i rozliczanie dostarczanych do komórek organizacyjnych środków czystości,
  • utrzymanie czystości i estetyki pomieszczeń w MOPS,
  • prowadzenie archiwum,
  • przygotowywanie wniosków o dofinansowanie realizacji projektów/programów współfinansowanych ze środków zewnętrznych,
  • prowadzenie wymaganej dokumentacji,
  • prowadzenie rejestru umów,
  • prowadzenie rejestru pełnomocnictw,
  • wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora

Kierownik działu: Elwira Szulc

Telefony:  

32 45 90 650,

32 45 90 662,

32 45 90 674,

32 45 90 675,

DZIAŁ POMOCY ŚRODOWISKOWEJ

Dział realizuje następujące zadania:
  • rozeznanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej;
  • nadzorowanie pracy wykonywanej przez pracowników socjalnych;
  • prowadzenie korespondencji dotyczącej klientów;
  • wydawanie zaświadczeń;
  • praca z programem POMOST,
  • organizacja i nadzór nad prowadzonymi przez MOPS akcjami;
  • prowadzenie i nadzorowanie realizacji programu żywnościowego oraz innych programów pomocowych;
  • prowadzenie sprawozdawczości, ankiet i rejestrów,
  • prowadzenie rejestru skierowań do schronisk
  • stałą współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie pomocy osobom bezdomnym,
  • współdziałanie z wszystkimi działami MOPS w związku z płynną realizacją zadań,
  • zapewnienie przepływu informacji w zakresie zadań realizowanych przez dział;
  • współpraca z organami administracji rządowej, wojewódzkiej i powiatowej, Urzędem Miasta, Sądem Rejonowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Policją, Strażą Miejską, służbą zdrowia, zakładami karnymi oraz innymi instytucjami i organizacjami,
  • wykonywanie zadań dotyczących pomocy żołnierzom i ich rodzinom,
  • przygotowanie i rozeznanie spraw związanych z sprawieniem pogrzebu,
  • prowadzenie i nadzorowanie rejestrów związanych z opiekunami prawnymi i kuratorami

W ramach Działu Pomocy Środowiskowej funkcjonuje 5 Rejonów.

Rejon I obejmuje swoim zasięgiem dzielnice: Stare Miasto, Nowe Miasto, Jedłownik -Turzyczka - Karkoszka

Rejon II obejmuje swoim zasięgiem dzielnice: Jedłownik Osiedle, Osiedle XXX-lecia - Piastów - Dąbrówki

Rejon III obejmuje swoim zasięgiem dzielnicę Wilchwy

Rejon IV obejmuje swoim zasięgiem dzielnice: Kokoszyce, Zawada

Rejon V obejmuje swoim zasięgiem dzielnicę Radlin II

 

Kierownik działu: Ewa Błędowska

Telefony: 

32 45 90 684,

32 45 90 653,

32 45 90 654,

32 45 90 655,

32 45 90 659,

32 45 90 660

32 45 90 663,

32 45 90 671,

32 45 90 672,

 

dział Świadczeń POMOCOWYCH

Dział realizuje następujące zadania:

  • sprawdzanie pod względem merytorycznym i formalno–rachunkowym sporządzanych przez pracowników socjalnych wywiadów,
  • przygotowanie decyzji administracyjnych dot. przyznawania pomocy zgodnie z ustawą o pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego i energetycznego, z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów, składki zdrowotnej,
  • prowadzenie rejestrów i pełnej dokumentacji udzielanych świadczeń,
  • prowadzenie akt klientów Ośrodka,
  • ustalanie zapotrzebowania na środki finansowe w związku realizacją świadczeń;
  • sporządzanie list wypłat i poleceń przelewów,
  • merytoryczne potwierdzanie faktur i not obciążeniowych dotyczących świadczeń z pomocy społecznej oraz ich opisywanie,
  • sporządzanie zaangażowań dotyczących udzielanych świadczeń,
  • terminowe sporządzanie sprawozdań,
  • prowadzenie korespondencji dotyczącej domów pomocy społecznej,
  • prowadzenie spraw związanych ze zwrotem niesłusznie przyznanej pomocy,
  • egzekwowanie należności nienależnie pobranych świadczeń,
  • monitorowanie przebiegu różnorodnych akcji związanych m.in. opał, paczki świąteczne, Wigilia, Mikołaj,
  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej pomocy kombatantów,
  • przyjmowanie, ewidencjonowanie i rozpatrywanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego i energetycznego,
  • prowadzenie ewidencji osób z prawem do dodatków mieszkaniowych i energetycznych,
  • wydawanie zaświadczeń,
  • prowadzenie spraw związanych z pieczą zastępczą,
  • koordynowanie wynagrodzeń dla opiekunów i kuratorów,
  • obsługa programów komputerowych,

Kierownik działu: Violetta Iwańska
Telefony:

32 45 90 685,
32 45 90 665,

32 45 90 667,
32 45 90 677,

 

dział świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych


Dział realizuje następujące zadania:

  • prowadzenie postępowań i wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci oraz ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin "Za życiem",
  • ustalanie zapotrzebowania na środki finansowe w związku z realizacją świadczeń,
  • bieżąca weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców,
  • sporządzanie i wydruk list wypłat,
  • prowadzenie postępowań w sprawach nienależnie pobranych świadczeń,
  • prowadzenie wstępnych postępowań w sprawach świadczeń bezpodstawnie pobranych (postępowanie cywilne),
  • prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych,
  • rejestracja dłużników alimentacyjnych w systemie komputerowym,
  • systematyczna współpraca z komornikami,
  • występowanie z wnioskiem do Urzędu Pracy o przedstawienie informacji dotyczących możliwości aktywizacji zawodowej dłużnika alimentacyjnego,
  • występowanie z wnioskiem do starosty o zatrzymanie prawa jazdy,
  • przygotowywanie projektów: upomnień, tytułów egzekucyjnych, wniosków o wszczęcie postępowania egzekucyjnego oraz not dotyczących kosztów upomnienia i odsetek ustawowych za zwłokę oraz współpraca w tym zakresie z organami egzekucyjnymi,
  • przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych,
  • sporządzanie wykazów wysłanych upomnień  i tytułów wykonawczych,
  • występowanie z wnioskiem do prokuratora o ściganie za przestępstwo określone w art. 209 k.k.,
  • systematyczna współpraca z policją i innymi instytucjami w celu poprawy skuteczności egzekucji świadczeń alimentacyjnych,

Kierownik działu: Ewa Szczęsny

Telefony:

32 45 90 683,

32 45 90 651,

32 45 90 656,

32 45 90 657,

32 45 90 661,

32 45 90 669,

32 45 90 670,

32 45 90 673,

INSPEKTOR OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH

Realizuje nastepujące zadania:
  • opracowywanie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji,
  • zapewnienie aktualizacji regulacji wewnętrznych w zakresie dotyczących zmieniającego się otoczenia,
  • utrzymywanie aktualności inwentaryzacji środków przetwarzania informacji obejmującej ich rodzaj i konfigurację,
  • przeprowadzanie okresowych analiz ryzyka utraty integralności,dostępności lub poufności informacji oraz podejmowania działań minimalizujących to ryzyko, stosownie do wyników przeprowadzonej analizy,
  • podejmowanie działań zapewniających, że osoby zaangażowane w proces przetwarzania informacji posiadają stosowne uprawnienia i uczestnicza w tym procesie w stopniu adekwatnym do realizowanych przez nie zadań oraz obowiązków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa informacji oraz w razie konieczności bezzwłocznej zmiany uprawnień,
  • szkolenie osób zaangażowanych w proces przetwarzania informacji,
  • zapewnienie ochrony przetwarzanych informacji przed kradzieżą, nieuprawnionym dostępem, uszkodzeniami lub zakłóceniami,
  • bezzwłoczne zgłaszanie incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji w określony i z góry ustalony sposób, umożliwiający szybkie podjęcie działań korygujących,
  • zapewnienie okresowego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji nie rzadziej niż raz w roku.

 Inspektor Ochrony Danych: Jakub Salamon

 telefon: 792 183 940

 email: biuro@indas.pl